γιατί τα αγόρια τα καταφέρνουν καλύτερα από τα κορίτσια στα μαθηματικά; I

12 Νοέ.

Μπορούν να δοθούν διάφορες ερμηνείες για τη σχέση αγοριών και κοριτσιών με τα μαθηματικά όπως για παράδειγμα οι μικρές διαφορές σε ορισμένες δεξιότητες, η διαφορετική ενίσχυση από την πλευρά των δασκάλων, ο ρόλος των στερεότυπων αντιλήψεων για το φύλο και οι ρόλοι του φύλου, καθώς και οι πεποιθήσεις για τις ικανότητες των αγοριών και των κοριτσιών.

Για παράδειγμα, οι δάσκαλοι μπορεί να έχουν υψηλότερες προσδοκίες από τα αγόρια για τα μαθηματικά και τις θετικές επιστήμες από ό,τι έχουν από τα κορίτσια και δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στα αγόρια. Τα κορίτσια φοβούνται ότι έχουν λιγότερη θηλυκότητα αν επιτυγχάνουν υψηλότερες επιδόσεις σε τομείς που θεωρούνται «ανδρικοί» πόσο μάλλον αν επιβραβεύονται για τις επιδόσεις τους σε «θηλυκούς» τομείς. Τα βιβλία, η τηλεόραση και η κοινωνία γενικότερα προβάλλουν την εικόνα ανδρικών και γυναικείων κόσμων, διαφορών, κατευθύνσεων. Τα κορίτσια ενισχύονται περαιτέρω στους «θηλυκούς» τομείς και μαθαίνουν να θεωρούν τα μαθηματικά ανδρικό τομέα στον οποίο δε θεωρούν τους εαυτούς τους κατάλληλους.

Άλλο παράδειγμα: Τα αγόρια και τα κορίτσια έχουν την ίδια γενική νοημοσύνη, αλλά έχουν διαπιστωθεί μικρές διαφορές ως προς τις γλωσσικές δεξιότητες και την αντίληψη χώρου. Από τα πρώτα χρόνια της φοίτησης οι δάσκαλοι ενθαρρύνουν τα αγόρια περισσότερο από ό,τι τα κορίτσια ώστε να προσπαθούν να λύνουν προβλήματα. Τα κορίτσια ενισχύονται περαιτέρω στους «θηλυκούς» τομείς και μαθαίνουν να θεωρούν τα μαθηματικά ανδρικό τομέα στον οποίο δε θεωρούν τους εαυτούς τους κατάλληλους.

Πηγή: Campbell, A. (1989) The opposite sex. London: Ebury Press

Σχετικές θεωρίες και πειράματα: κατηγοριοποίηση και στερεότυπα (Tajfel και Wilkes, 1963), η αυτοεκπληρούμενη προφητεία (Γεώργας Δ. (1995) Κοινωνική Ψυχολογία τόμος Α σελ. 200, τόμος Β σελ. 167-169).

Advertisements

2 Σχόλια to “γιατί τα αγόρια τα καταφέρνουν καλύτερα από τα κορίτσια στα μαθηματικά; I”

  1. Αγ. Καμ. Νοέμβριος 20, 2007 στις 5:14 μμ #

    Αυτός ο διαχωρισμός των θηλυκών και ανδρικών μαθημάτων συνεχίζεται και μετά στις προπτυχιακές σπουδές. Μπορεί στις περισσότερες σχολές να υπάρχει μια αναλογία 60-40 ή 70-30 ανάλογα με τη κάθε σχολή. Όμως στο παιδαγωγικό τμήμα νηπιαγωγών η αναλογία πέφτει στο 5-100. Εκεί που θέλω να καταλήξω είναι ότι αν και σε μεγάλο βαθμό έχουν καταρριφθεί τα ταμπού με το φύλο του επαγγέλματος, το δικό μας το θεωρούν καθαρά γυναικείο επάγγελμα, ακόμα και ο απλός κόσμος όταν ακούει το αντικείμενο των σπουδών σου, το χαρακτηρίζει ως τη καλύτερη δουλειά για μια γυναίκα. Γιατί αυτό; Νομίζουν ότι δεν κουραζόμαστε ή ότι η συμβολή μας στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών τους είναι μηδαμινή; Πως θα αντιδρούσαν αν τα παιδιά τους είχαν άντρα νηπιαγωγό; Γιατί πρέπει να ξεχωρίζουμε ακόμα τα μαθήματα και τα επαγγέλματα σε θηλυκά και ανδρικά τη στιγμή που οι γυναίκες έχουν αποδείξει τις ικανότητές σε πολλούς ανδροκρατούμενους τομείς;

  2. the editor Νοέμβριος 22, 2007 στις 12:03 πμ #

    μπορείς να βρεις κάποιες απαντήσεις στα ερωτήματα που θέτεις στο άρθρο της Hartmann στο ποστ «η δομή της οικογένειας και η γυναικεία καταπίεση».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: